Na czym polega gumowanie bębnów i jakie ma zalety?
Intensywne eksploatowanie przenośników taśmowych wpływa na szybkie zużywanie się ich części i podzespołów. Elementami często ulegającymi uszkodzeniu oraz szybkiemu zużyciu w tych urządzeniach transportowych są między innymi bębny napędowe. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, jak zapobiegać ich nadmiernej eksploatacji!
Zastosowanie gumowania bębnów i płynące z niego korzyści
Proces zużycia powierzchni bębna można zminimalizować, stosując tak zwane gumowanie. Polega ono na nałożeniu odpowiednio przygotowanej okładziny na powierzchnię płaszcza bębna. Jedną z najczęściej stosowanych jest okładzina gumowa z naciętym profilem KARO, który podobnie jak bieżnik w oponie samochodowej, zwiększa przyczepność i pomaga w samooczyszczaniu powierzchni płaszcza.
Drugim rodzajem jest okładzina gumowa z powłoką ceramiczną – stosowana na długich przenośnikach lub taśmociągach, gdzie zwykła okładzina gumowa nie wystarcza. Powierzchnia ceramiczna radykalnie zwiększa przyczepność taśmy do bębna napędowego.
Kiedy natomiast występuje problem ze „schodzeniem” taśmy z kierunku jazdy, często wykorzystuje się gumowanie bębnów o przekroju baryłkowym. Taki zabieg zdecydowanie poprawia trakcję kierunkową taśmy. Gumowaniu często poddaje się także rozmaite powierzchnie stalowe narażone na szybkie wycieranie. Mogą to być na przykład rynny zsypowe albo przesypy.
Gumowanie bębnów – jak to wygląda w praktyce?
Gumowanie bębnów przenośnikowych to proces nakładania gumy na powierzchnię bębna w celu zwiększenia jego trakcji, ochrony przed zużyciem oraz uszkodzeniami. Poniżej przedstawiamy, jak dokładnie przebiega ten proces w firmie Coneco.
1.Przygotowanie bębna
Najpierw bęben jest dokładnie wyczyszczony, szlifowany i odtłuszczony, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia.
2.Przygotowanie okładziny
Odpowiednio dobrana okładzina gumowa jest cięta na wymiar, zgodnie z rozmiarem bębna.
3.Klejenie gumy
Warstwa kleju jest nanoszona równomiernie na całą powierzchnię bębna. Następnie wcześniej przygotowana okładzina jest nakładana starannie na powierzchnię bębna.
4.Dociskanie
Po nałożeniu gumy jest ona dokładnie dociskana do powierzchni płaszcza za pomocą specjalistycznego urządzenia pneumatycznego.
5.Wykończenie
Po utwardzeniu kleju nadmiar gumy jest starannie przycinany i wyrównywany. Powierzchnia gumowana bębna jest wówczas gotowa do użycia.
Gumowanie na zimno oraz na gorąco
Podczas gumowania bębnów stosujemy jedną z dwóch metod:
- gumowanie na zimno – okładzina gumowa jest przyklejana do powierzchni bębna za pomocą kleju na zimno,
- gumowanie na gorąco – surowa okładzina gumowa jest nakładana na powierzchnię bębna, a następnie wulkanizowana w autoklawie. Po procesie wulkanizacji wykonuje się toczenie powierzchni gumy i wycinanie profilu KARO.
Zalety gumowania bębnów
Odpowiednio gumowany bęben zapewnia lepszą trakcję, wydajność i bezpieczeństwo w transporcie materiałów. Poza tym zwiększa odporność komponentów na korozję, uszkodzenia mechaniczne, zarysowania, a także wgniecenia. Zapewnia też lepszą przyczepność taśmy do powierzchni bębna, dzięki czemu praca urządzenia transportowego jest równomierna, wydajna oraz bezpieczna.
Jeśli chcesz wydłużyć żywotność komponentów w przenośniku taśmowym – skontaktuj się z nami! W firmie Coneco gwarantujemy specjalistyczną, wszechstronną obsługę, a także sprawne, staranne i niezawodne regenerowanie bębnów. Zapraszamy!